25000 danske kroner til Femme Brutal

Foreningen Roskilde Festival støtter Femme Brutals arbeid med 25000 danske kroner. I vår tikket det en utrolig god og helt uventet nyhet inn i innboksen til Femme Brutal. Foreningen Roskilde Festival, som non-profit organisasjon deler nemlig hvert år ut sitt overskudd til andre foreninger og organisasjoner som de anser for å drive med positivt arbeid på en eller annen måte. I år ønsket de å sette et spesielt fokus på å fremme mangfold i kulturlivet, og slik har de altså funnet frem til Konsertforeningas feministiske booking- og DJ-kollektiv Femme Brutal, og besluttet å støtte prosjektet med en ren donasjon på 25000 danske kroner, med følgende begrunnelse: «I år sætter vi på Roskilde Festival særligt fokus på kulturel lighed. Vi beskæftiger os bl.a. med religion, køn, seksualitet og etnicitet og ser på, hvad det betyder for de muligheder, vi har som mennesker for at indgå i fællesskaber. I alt for mange sammenhænge er de muligheder nemlig begrænse-de. Det gælder også inden for musik- og kulturliv. Derfor har vi også med vores donationer valgt at rette blikket mod initiativer og organisationer, der arbejder aktivt med at fremme ligestilling og diversitet i kulturlivet og musikbranchen. (…) Med jeres arbejde gør I en stor og vigtig indsats for at give endnu flere mulighed for at deltage aktivt i musik og kulturliv og baner dermed vejen for forandring»

Donasjonen settes naturligvis enormt stor pris på, i følge Tine Hvidsten som er bookingansvarlig for serien i 2017: «for det første er det utrolig fint at en så stor og innflytelserik organisasjon som Roskildefestivalen velger å sette fokus på dette, det er viktig å ha sånne støttespillere i arbeidet. For Femme Brutal og Konsertforeninga gir dette en fantastisk motivasjon til å fortsette arbeidet vi har holdt på med i dette prosjektet i over fem år nå, og vi må selvfølgelig gi stor takk til alle som har bidratt til å bygge Femme Brutal til det vi er i dag»

Femme Brutal er også festivalarrangør og den fjerde Femme Brutal Festivalen går av stabelen 25. – 25. august på Café Mir, med blant annet engelske Skinny Girl Diet på plakaten. Fullt program her.

Femme Brutal på FacebookFoto (Antler): Synne Tonil Bussesund

Del dette: