Blow Out! i ENO norsk musikkårbok 2016

Konsertserien og festivalen Blow Out! gjør seg bemerket i hele to tekster i 2016-versjonen av ENO norsk musikkårbok. Journalist og skribent Audun Vinger trekker frem et par konsertopplevelser på festivalen i august som årets ubestridte høydepunkter og gir foretaket ellers glimrende omtale:

«For slik er det: Festivalen, og konsertserien ellers i året, er til stor berikelse for Oslo. Selv de gangene man ikke er tilstede vil man kunne føle energien fra generatoren i Toftes gate. Fra tårnet i min private email-server i gata ved Ila skole kan jeg stå i vinduskarven og se på vibrasjonene som spres ut fra bygningen langt der borte, og betrygget vite at pumpa går og inspirasjonen spres fra person til person i byen. Sten for sten»

Også i teksten Nå jammer de sikkert i himmelen av Filip Roshauw trekkes en av festivalkonsertene i 2016 frem som en musikkopplevelse av den sjeldne sorten, i noe mer poetisk stil. Teksten bør leses i sin helhet, men vi tillater oss alikvel å gjengi et utdrag:

«Geir så opp på den gamle trommeslageren og tenkte at det så ut som om cymbalene sakte lente seg innover mot han og truet med å kollapse i fanget hans, og gang på gang svarte han med å rolig dytte dem vekk fra seg når de kom for nærme. Geir så ned i gulvet nå, han lukket øynene, visste ikke hvor mye tid som hadde gått og tenkte hvor mye han hadde savnet det her. God musikk, herregud, tenk at det i det hele tatt eksisterer».

ENO norsk musikkårbok finnes i utvalgte bokhandlere og et lite antall er fortsatt i salg på nett direkte fra forlaget.

Del dette: