SAKA (minnekonsert for Noah Howard)

SAKA er en trio som setter energi og spontanitet sterkt i fokus. Bandet debuterte på Sound of Mu i juni i år, og er allerede i gang med å spille inn sin første skive, som skal ut på Dekadisk i løpet av januar/februar. Musikken har til nå vært utelukkende improvisert, og nyere europeisk frijazz/friimpro kan sies å være hovedreferansen. Men medlemmene i SAKA har også stor forkjærlighet for den eldre garde innen amerikansk frijazz, blant dem sax-legenden og komponisten Noah Howard, som brått forlot oss 3. september i år.

Howard var født i New Orleans, men flyttet etterhvert til Europa. Han var en klassisk «hyler», og har spilt med blant andre Frank Wright, Arthur Doyle, Han Bennik, Misha Mengelberg og Johnny Dyani, men mest kjent er han kanskje for å stå bak perlen «The Black Ark» fra 1969. Vakre, frilynte melodier møter improvisasjoner av den svært så intense sorten.

SAKA vil hylle Noah Howard og hans musikk med en konsert på Sound of
Mu fredag 22 oktober.