SWAGGER – festivalåpning og urpremiere for Femme Brutal Festival

SWAGGER «to walk or behave in a very confident and arrogant or self-important way» Vokal – og elektronikkduoen Propan ferdigstiller i disse dager bestillingsverket SWAGGER som får premiere på Parkteateret fredag den 26. august, som åpningskonserten til årets Femme Brutal Festival. Det feministiske booking – og DJ-kollektivet Femme Brutal har i en liten årrekke presentert fantastiske kvinnelige musikere på scener over hele Oslo, både som månedlig konsertserie og siden 2014, som festival, med backing fra Konsertforeninga, som siden 2007 har vært en unik kulturformidler i Oslo by. Der resten av Konsertforeninga stort sett har leflet med det smale segmentet av jazzen, har Femme Brutal favnet bredere, dog med et ankerpunkt i punken. Med bestillingverket SWAGGER forenes grenene, i et verk hvor aktørene kommer fra jazz- og samtidsmusikken, mens tilnærmingen, attituden og tematikken vitner om DIY-kultur på sitt skarpeste. For kvinnelige musikere og komponister er i langt større grad enn sine mannlige kollegaer nødt til å gjøre det sjæl for å gjøre seg bemerket. Om det er i ferd med å utjevne seg noe på utøversiden er det fortsatt en pinlig ubalanse når det gjelder hvem som leder ensembler og hvem som får sine verker fremført. Og mens dette kan, og sikkert bør, diskuteres opp og ned, kan man fort ramle i en felle hvor man pasifiserer kvinnelige utøvere og komponister, til noen som trenger hjelp og må gis muligheter. Femme Brutal har siden oppstarten handlet om å finne og backe de artistene som selv får ting til å skje, som tar plass og gjør kule ting. Derfra oppstod ideen om et bestillingsverk i samme ånd som Femme Brutals konsertserie: Samtidsmusikk med attitude. Eller SWAGGER om du vil.Natali Abrahamsen Garner og Ina Sagstuen har swagger i bøtter og spann. Som duo har de jobbet sammen i en årrekke, hver for seg har de dukket opp i utallige prosjekter, fra poporienterte GIRL og Antler til trioen Rasten/Gismervik/Garner og ensemblene Torg og Skadedyr. Som Propan jobber de med de akustiske mulighetene og begrensninger stemmen har, og har jobbet lenge med å supplere og integrere effekter og elektronikk. I bestillingsverket SWAGGER har Propan fordelt sitt lydreportoar i ett større ensemble. Dette resulterer i ett nytt og forunderlig lydbilde, en pustende enhet bestående av 9 musikere som utforsker Propans lydunivers. Duoen har håndplukket 7 unike musikere med ett rikt tonespråk som jobber hemningsløst på tvers av stil og sjanger. Sammen med Propan skaper ensemblet en elektroakustisk collage i full estetisk forvirring. På scenen:Natali Abrahamsen Garner (vokal, elektronikk, komposisjon)Ina Sagstuen (vokal, elektronikk, komposisjon) Kristine Tjøgersen – klarinetterTorstein Lavik Larsen – trompet
Fredrik Rasten – gitar
Anton Torell – gitar
Anja Lauvdal – synth
Magnus Skavhaug Nergaard – bass
Jan Martin Gismervik – perk Les mer om ensemblet og sjekk ut Propans videoer på FacebookFemme Brutal på Facebook

Del dette: