Blårollinger: Catharina Chen

Catharina Chen blir regnet for å være en av Norges fremste klassiske musikere, og har vært ansatt som 1. konsertmester i Operaorkestret siden 2012.

Catharina sier dette om å spille for barn og unge: «Gjennom mitt liv og yrke har jeg også i snart 7 år spilt en del skolekonserter rundt om i landet og fått lov til å vokse og lære meg selv å kjenne som kunstner. Barn er ufiltrerte, de er ærlige og de gir full tillit til rommet og oss kunstnere. Derfra skapes øyeblikkene. Jeg kaller barna for «raw», nettopp fordi de lever i nuet.»
Med musikken i fokus, og med hver enkelt barns energi og tilstedeværelse, blir konserten unik i form av at hun spiller på barnas energi. Slik er også barna med på å forme konserten.Velkommen alle små og deres store!

Hun startet å spille fiolin som femåring, og har siden 8-årsalderen hatt store solistoppdrag med symfoniorkestrene og kammerorkestre, som Shanghai Symfoniorkester, Oslo Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkestret, Opera Orkesteret, Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester, Det Norske Kammerorkester, Oslo Camerata, ZKO-Zuricher Chamber Orchestra, I Palpiti Chamber Orchestra, Beverly Hills Symphony Orchestra, og Slovenska Filharmonia. Hun har spilt på store klassiske scener som Concertgebouw i Amsterdam, Mozarteum Grosse Hall i Salzburg, Carnegie Hall i New York, Kimmel Center i Philadelphia, Disney Concert Hall i Los Angeles, og opptrådt på festivaler i Norge, Italia, China, Israel, Malaysia, Usa, Nederland, Østerrike, Sveits, Sverige, Frankrike, Mexico, Brasil, Slovenia, Slovakia, New Mexico og Sør-Afrika.

Catharina ble utdannet ved Barratt Dues Musikkinstitutt under Alf Richard Kraggerud, en av Nordens mest anerkjente fiolinpedagoger og talentutviklere, og Stephan Barratt-Due. Senere studerte hun med professor Eduard Schmieder i Southern Methodist University i Dallas og Temple University i Philadelphia, hvor hun fullførte sitt kunstner diplom og mastergrad. Hun har også arbeidet med professor Miriam Fried, Mauricio Fuks, Detlef Hahn, Camilla Wicks, Arve Tellefsen, Michael Tree, Martin Chalifour, Andrew Manze og Emerson-kvartetten.

NB! Dørene åpner 12:30, konserten starter 13:00

Caféteatret serverer boller, saltstenger, is, mineralvann og kaffe.

Billetter:

Barn - 50

Voksne - 100

Barn under 2 år går gratis

Av sikkerhetshensyn har vi ikke mulighet til å plassere barnevogner inne på Cafeteatret. Barnevogner settes utenfor Cafeteatret på eget ansvar.