Blow Out 2020 - Ti år og like fri!

Kjøp billetter her.

I år er det ti år siden den første frijazz – og improfestivalen Blow Out! så dagens lys, kokt i hop av trommeslagerne Paal Nilssen-Love og Ståle Liavik Solberg, med hjelp fra Konsertforeninga. I år er programkomiteen utvidet med musikerne Jonas Cambien, Magnus Nergaard og Henriette Eilertsen, og sammen har de fem satt sammen et kortreist program, bestående av faste konstellasjoner, nye sammensetninger og stuntprega solosett. Festivalen, som vanligvis har hatt intimitet og nærhet til scene og musikere som sitt varemerke, har tatt konsekvensene av rådende forhold og kommer i år til å foregå i langt mer luftige omgivelser på Nasjonal Jazzscene.

På årets scene står blant annet Knut Reiersrud i duo med trommeslager Ole Mofjell, Karawane – med Vilja Ellefsen fra DNA.AND? i front og scenedebuten til supersekstettet Pakten, bestående av to bassister (Ola Høyer og Magnus Nergaard), to trommiser (Veslemøy Narvesen og Dag Erik Knedal Andersen) og to saksofonister (Marthe Lea og Signe Emmmeluth). På vegne av programgruppa uttaler Ståle Liavik Solberg følgende om programmet: «Vi har prøvd å lage et variert og balansert program, og føler at vi har fått til et veldig sterk utgave av Blow Out, denne gang med kun musikere basert i Norge. Fra soloer til sekstett presenterer vi noe av det ypperste som finnes her til lands, med et sterkt fokus på nye konstellasjoner.I en tid hvor musikk tilsynelatende blir mer og mer strømlinjeformet og gjennom-produsert er det viktig med en konsertserie for improvisert musikk som tar vare på de spontane øyeblikkene, fremmer nye konstellasjoner og tilnærminger til musikkskaping.Å lytte til improvisert musikk er en øvelse i våkenhet og tilstedeværelse som vi alle trenger å få påfyll av i blant!»

Det lå lenge stor usikkerhet rundt hvorvidt årets festival i det hele tatt kunne gjennomføres, men når det nå har begynt å gå opp for de fleste at pandemien er her for å bli en god stund fremover, har det blitt et kulturpolitisk poeng i seg selv å levere varene, med de forbehold og forhåndsregler som trengs å tas for at arrangementet skal bli så trygt som mulig, for publikum, musikere og crew. På Nasjonal Jazzscene finnes mengder med håndsprit, 1 meters avstand mellom sitteplassene og et barmannskap som er blitt eksperter på bordservering.En festival som Blow Out trengs nemlig, i følge en samlet programgruppe: «Spesielt i disse tider er det viktig å forsvare den smale musikken. Det er et miliø som står veldig sterkt, men er sårbart på samme tid. Sterkt fordi det er drevet av en kunstnerisk overbevisning heller enn penger. Og sårbart fordi det er lite økonomisk trygghet i den, og musikken og dens verdier vanskelig kan overføres til den digitale verden. Denne festivalen er organisert av musikere for musikere. Mange musikere har kjent veldig hardt på konsekvensene av pandemien. Det er i høy grad i vår egen interesse å ta smittevern på alvor og bidra i dugnaden for å stoppe spredningen. Vi vil derfor gjøre alt vi kan å gjennomføre denne festivalen på tryggest mulig måte, men for musikernes og publikummets mentale helse er det ekstremt viktig å kunne møtes og oppleve live musikk. Det er vanskelig å planlegge langt fram i tid, man lever litt fra spillejobb til spillejobb og gleder seg til hver mulighet til å spille live. Å møtes for å improvisere og skape musikk sammen har mennesket gjort siden steinalderen, det vil garantert overleve denne pandemien».

Program:

Onsdag 19. august

Kristoffer Alberts/ Ayumi Tanaka/ Ståle Liavik Solberg

Andreas Røysum & Kalle Moberg

Rolf-Erik Nystrøm/ Helga Myhr/ Jan Martin Gismervik

Mette Rasmussen & Espen Rud

Torsdag 20. august

Andreas Wildhagen/ Tieqiao Li/ Frode Gjerstad

Henriette Eilertsen/ Ferdinand Bergstrøm/ John Andrew Wilhite

Marianna Sangita Røe/ Kristine Tjøgersen/ Joel Ring/ Heida Karine Johannesdottir

Jonas Cambien & Paal Nilssen-Love

Fredag 21. august