Blow Out! ANDRATX + WOLFRAM

Jonas Kullhammar – Saksofon

Ole Morten Vågan – Bass

Kresten Osgood – Trommer

Den hyperenergiske svenske saksofonisten Jonas Kullhammar har gjennom det siste tiåret etablert seg som en ruvende navn innen skandinavisk jazz, både som musiker og komponist. Med seg har han den danske trommeslageren Kresten Osgood: Utdrag fra cv’en hans inkluderer en kjærlighetskaravane tvers gjennom Danmark med avantgardistene i “Og Hva Er Klokken”, men også en lang rekke samarbeidsprosjekter i hjem- og utland. Tredjemann er den norske kontrabassist Ole Morten Vågan, kjent fra sitt eget band Motif og også gjennom samspill med de mest anerkjente musikere. Det ligger an til en ny runde rett-i-fleisen frijazz på Mir.

WOLFRAM

Halvor Meling – saksofon

Fredrik Luhr Dietrichson – bass

Jan Martin Gismervik – trommer

I april 2012 debutererte trioen Wolfram på plateselskapet Va Fongool Records. Innspilt hos og med Frode Gjerstad som produsent, høres tydelig inspirasjonen fra amerikansk akustisk frijazz, så vel som den europeiske improtradisjonen. Rytmiske og eksplosive motiver kombinert med klangflater og minimalistisk tenkning gir et variert og dynamisk inntrykk, alt innenfor et akustisk lydbilde.