Blow Out! Festival 2016

Det nærmer seg sommerens høydepunkt for alle musikalsk frilynte festivalgjengere. Blow Out! gir deg fire dager fullpakket med det ypperste innen frijazz, improvisert og eksperimentell musikk, levert i sjeldent koselige og nære omgivelser på Mir på Grünerløkka.

I sitt syvende år presenterer festivalen et sammensatt, men gjennomtenkt program som tradisjonen tro samler noe av det ypperste den internasjonale improscenen har å by på, i form av musikere som har spilt sammen i årrekker, nye konstellasjoner, håndplukket til å spille sammen for anledningen og fryktløse soloutøvere. Som en internasjonal jazzfestival i klubbformat gir Blow Out et åpent og oppmerksomt publikum muligheten til å ta del i genuint unike konsertøyeblikk som vanskelig kan gjenskapes på plate eller på større scener.

Festivalen er hjertebarnet til musikerne Paal Nilssen – Love og Ståle Liavik Solberg, som hvert år setter seg ned med en ønskeliste av musikere til å fylle festivalens fire dager. Av de som sa ja denne gangen finner vi blant annet Alex von Schlippenbach (bildet), som i følge mange sto for et av fjorårets festivals absolutte høydepunkter med sin trio, denne gang i duo med den svenske friimprolegenden og multikunstneren Sven-Åke Johansson.

Nabolandet stiller forøvrig både sterkt og friskt i årets program. Mats Gustafsson, Sten Sandell og Raymond Strid stiller som GUSH, en trio som har vært i frijazz-gamet i snart tredve år, uten at det har gått ut over hverken intensitetet eller lekenhet. I tillegg gjester Fredrik Ljungkvist og Bobo Stenson, i samspill med den norske jazzhelten Jon Christensen.

Fra utlandet har festivalen også hentet den amerikanske lydkunstneren Andrea Parkins, som blant annet er kjent for sine elektroakustiske eksperimenter med trekkspill og objekter. På årets Blow Out! festival spilller hun solo og i trio med Tim Hodgkinson (som også spiller med sin gruppe Konk Packsammen med Thomas Lehn og Roger Turner) og Ståle Liavik Solberg.

Festivalen har bygd sitt rykte på internasjonale gjester fra frijazzens øverste hylle, men også som møtested for den særs vitale norske scenen. Derfra blir det møter med blant annet Cortex med Gard Nilssen, Ola Høyer, Thomas Johansson og Kristoffer Alberts, sistnevnte dukker også opp i trio med Lasse Marhaug og Terrie Ex, samt Ingebrigt Håker Flaten og Frode Haltli, i tillegg til festivalsjefene selv. Festivalen går av stabelen onsdag 17. til lørdag 20. august, med fire sett hver dag pluss en matineforestilling i bokhandelen Cappelens Forslag på lørdagen.

Konsertene begynner presis 20:00 hver kveld. Festivalpass koster 900 / 500 (medlemmer) og dagsbilletter koster 300 / 200. Forhåndsalg via Platebutikken Tiger.

Del dette: