Blow Out! Gjerstad / Isungset + The Electrics (Ericson / Dörner / Williamson / Strid)

ISUNGSET / GJERSTAD
Terje Isungset – slagverk
Frode Gjerstad – klarinett / saksofon

THE ELECTRICS
Raymond Strid – slagverk
Joe Williamson – bass
Axel Dörner – trompet
Sture Ericson – saksofon

ISUNGSET / GJERSTAD

Sjøl om vi i all beskjedenhet vil hevde at nivået på bookinga til Blow Out! jevnt over er svært høyt er det ikke ofte vi kan skilte med et lag av kveldens format. Terje Isungset er en av de mest innovative og særegne slagverkerne vi veit om. Sjølsagt skal nevnes samarbeidet med Karl Seglem i Isglem og Utla, men kanskje enda mer spektakulært er hans musikalske arbeider med metall, bein, stein og ikke minst is. Gjennom 30 år, en lang rekke utgivelser, bestillingsverk og sannsynlige og usannsynelige verk, framfor alt ismusikken, er Isungset forlengst etablert som en musiker i verdensmålestokk. En skal heller ikke kimse av hans årelange samarbeid med saksofonist / klarinettist Frode Gjerstad, som han stiller med denne kvelden.

Gjerstad er en av pionerene innen improvisert jazz i Norge. I grupper som Detail og Circulasione Totale Orchestra, men nesten like ofte aleine, har han stått steilt imot alt som har lukta av konformitet, strømlinjeform og dixieland. Men Frode Gjerstad er ikke den som hviler på laurbær og nøyer seg å sitte på Spor 5 og skryte av gamle bragder. Med sin egen trio og i en lang rekke ad hoc-konstellasjoner viser han at det stadig er mer enn nok pust i ham nok til å levere intense konsertopplevelser.

THE ELECTRICS

I The Electrics sitter den svenske trommisen Raymond Strid. Også han har vært et bærende element på den skandinaviske scena i en liten mannsalder, med band som legendariske GUSH og videre LSB. Han har gjesta Blow Out! ved flere gyldne anledninger, f.eks. med sistnevnte, samt Kege Snö og Trespass Trio. I denne inkarnasjonen av The Electrics finner vi Joe Williamson; canadier innvandra til Sverige – som hevn for at tidligere Electrics-bassist, vår egen Ingebrigt Håker Flaten, på sin side utvandra til Amerika. Williamson er aktiv i en rekke bra grupper – men i Blow Out-sammenheng må nevnes The Receptacles, som høyrøsta krefter vil hevde står bak en av konsertseriens mest minneverdige opptredener noen sinne.

Ellers er den tyske trompetisten Axel Dörner med på laget, en kar vi kjenner fra før, og som er en stayer og fortsatt særs aktiv i det alltid kokende Berlin-miljøet. Axel spiller jevnlig med alle de store navna vi liker best, også med norske godfolk, så som i bandet Koenigsberg 5. Saksofonist Sture Ericson starta også karrieren sin for gode tre tiår år sida, med det annerkjente bandet Position Alpha. Seinere har han spilt med WESS, Simon Toldams Stork og sjølsagt PET. Det er en allsidig og erfaren gjeng som er samla i The Electrics, og vi kan love at dette vil bli friimpro på sitt aller beste.

Noen relevante hjemmesider:

Event på facebook

Konsertserien Blow Out! er samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga