Blow Out! – Juleavslutning! Holiday Spirits!

Velkommen til årets siste Blow Out!

Ex/Nergaard/Nilssen-Love

Terrie Ex – gitar
Magnus Skavhaug Nergaard – bass
Paal Nilssen-Love – trommer

Grenager/Solberg
Lene Grenager – cello
Ståle Liavik Solberg – trommer

Holiday Spirits
Torstein Lavik Larsen – trompet
Signe Emmeluth – altsax
Lene Grenager – cello
Terrie Ex – gitar
Magnus Nergaard – bass
Paal Nilssen-Love – trommer
Ståle Liavik Solberg – trommer

Er det noen spente barn her? Det er vi sikre på at det er, for Blow Out! markerer som alltid høytida med å distribuere musikalske gaver. Også i år stiller våre husnisser Paal Nilssen-Love og Ståle Liavik Solberg med en breddfull amfor av Holiday Spirits, for at julefesten skal kimes behørig inn.

NILSEN-LOVE / EX / NERGÅRD

Trommis Nilssen-Love er blant den norske friimproscenas framste og mest dekorerte frontsoldater de siste par tiåra, behørig bevist gjennom grupper som Atomic, The Thing og nå seinest, det formidable orkesteret Large Unit, som han både er reise- og orkesterleder for.

Av andre baller Nilssen-Love ufortrødent holder i lufta er Lean Left, hvor duoen han har med den herværende nederlandske gitaristen Terrie Ex danner halve bandet. Ellers spiller Terrie med et av verdens aller beste band, The Ex. Han starta ut som anarkopunkrocker, men kom snart til å suge til seg inspirasjon fra alt som en gæli – spesielt etiopisk musikk, men sjølsagt også bråkete og deilig, deilig frijazz.

For anledninga møter de bassist Magnus Skavhaug Nergård, som behersker alt fra de groovy greiene i Monkey Plot til de helt utflippa sakene til Torg, Mummu og Ich Bin Nintendo.

SOLBERG / GRENAGER

Ståle Liavik Solberg er i tillegg til å være impresario også trommeslager, som spiller konserter, og gir ut plater, med en halsbrekkende frekvens. Av høydepunkter de siste åra bør trekkes fram duoen hans med John Russell – og Will It Float? der de to spiller med John Edwards og Steve Beresford.

Med Solberg på scenen denne kvelden er Lene Grenager. Gjennom mangeårig virke har hun blitt en av de viktige navna innen norsk samtidsmusikk, både som utøver og komponist, solist og bandmedlem, hvor mektige SPUNK nok er det første som rinner en i hu.

THE HOLIDAY SPIRITS

Mer intenst enn de tindrende øynene til en Sølvgutt med stearinlys, som synger solo på NRK i beste sendetid, blir det når kveldens utøvere sammenstråler i The Holiday Spirits. Det loves besøk av den danske saksofonisten Signe Emmeluth, som har gjort Oslo-borger av seg. Tidligere har hun med bravur spilt for oss i glitrende grupper som Tigerfish & Lioncars, XAO,Owl og som medlem av Pan Scan Ensemble.
På toppen av det hele kommer trompetist Torstein Lavik Larsen, som ellers blant mye annet er å høre med innovative og stadig fremadstormende grupper som Torg, Skadedyr og Pip.

Dette blir så usigelig vakkert.

Sjekk folk på interwebz:
Paal: http://www.paalnilssen-love.com/
Ståle: https://soundcloud.com/stllvkslbrg
Lene: http://www.grenager.no/
Signe: https://soundcloud.com/signe-emmeluth
Torstein: http://torsteinlaviklarsen.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.
Musikken starter klokken 21:00.