Blow Out! - Sharp / Hindi / Wilhite + Bell / Andersen / Wastell

Arild Andersen - kontrabass

Mark Wastell - perkusjon

///

Elliott Sharp og John Andrew Wilhite spilte på Blow Out vinteren 2018, og i samme perioden spilte de inn den glitrende platen Olso på Notam. Sharp kjenner vi som komponist og fra samarbeid med John Zorn og Butch Morris, og i senere tid har han spilt mye i trio med favorittene John Edwards og Mark Sanders. Wilhite sto i sommer bak bestillingsverket Bristol på Motvindfestivalen, og har ellers gjort seg bemerket i trio med Henriette Eilertsen og Ferdinand Bergstrøm, for ikke å snakke om i Andreas Røysum Ensemble. Når disse slår seg sammen med Jassem Hindi kan vi forvente elektro-akustisk impro som vi ikke har hørt det før. Hindi har en imponerende bakgrunn fra samarbeid med så forskjellige kunstnere som Axel Dörner, Mia Habib, Magda Mayas og Ligia Lewis og sier blant annet dette om sitt kunstnerskap: "I am not a musician, nor a dancer, nor a visual artist. There should always be something I'm missing in my practice".

///

Høsten 2017 inviterte Mark Wastell Arild Andersen til London å lage en trio ut av duoen han har med Clive Bell. Dette resulterte i platen Tales of Hackney. Mark Wastell har vært en sentral del av Londons improscene i snart tredve år og har samarbeidet med alt og alle. Spesielt interessant er hans ensemble The Seen, som med sin varierende besetning har vært et viktig verktøy for å utforske musikkens muligheter og begrensninger. Han er også mannen bak plateselskapet Confront Recordings. Clive Bell er en musiker og skribent som har gjort seg bemerket i et stort spenn av kulturfeltet. Han har jobbet med musikere som Jaki Liebezeit, David Sylvian og David Toop, spilt shakuhachi på lydsporet til de to siste Harry Potter-filmene og Hobbiten, og er ellers fast bidragsyter til The Wire. Arild Andersen trenger knapt noen presentasjon. Som en av nestorene innen norsk jazz har vært med på utrolig mye spennende siden han spilte i Jan Garbarek kvartett på 60-tallet, og denne tirsdagen får vi endelig høre han på Blow Out!

///

Konsertstart kl 21:00 presis, Kafé Hærverk åpner kl 20:00.

Billetter 220/160 (medlemmer)

Medlemskap 400 (inkluderer konserten samt rabatter ut året).

Blow Out! er støttet av Kulturrådet og Oslo Kommune. I samarbeid med Konsertforeninga.

Lignende konserter