Blow Out! Ward / Lash / Knedal Andersen + Jelly Trio

Joe Williamson – bass

Erik Carlsson – trommer

WARD / LASH / KNEDAL ANDERSEN

Britiske Alex Ward trakterer mange instrumenter, men har de siste åra først og framst hevda seg klarinettist. Han har vært aktiv på impro-scena sida tidlig i tenåra; et virke som har båret svært mange og ulike, men smakfulle frukter. En av flere høydare må være bandet XIII Ghosts med Thurston Moore og salige Derek Bailey og ellers bør trekkes fram det årelange samarbeidet med trommis Steve Noble.

Fra det forente kongeriket i vest kommer også kontrabassist Dominic Lash, som har improvisert fritt med en rekke bejulblede navn, som gamle helter som Even Parker og Steve Reid og yngre helter som John Butcher, John Russel og Patrick Farmer.

Den Oslo-baserte trommeslageren Dag Erik Knedal Andersen har gått bananas på batteriet på Blowout flere ganger tidligere, og på en måte som gjør at vi mer en gjerne inviterer ham igjen og igjen. Ikke bare er han en habil soloartist, han fortsetter å teame opp med de råeste musikerne scena har å by på både i inn- og utland. Av flere glimrende grupper bør nevnes tidligere gjester i herværende konsertserie, som Akode, SAKA, The Heath Death og No, Gutvik. Her skal det faan skjære meg frijazzes.

JELLO TRIO

Lisa Ullén er basert i Stockholm og føyer seg inn i en liten, men kruttsterk skare av gode svenske friimpro-pianister. Med en imponerende leken tilnærming til musikken og en helt sjelden fingerferdighet, kan hun notere seg en framdragende rekke samarbeidsprosjekter med de hotteste musikerne i vårt naboland der øst, både på scena og på plate. Den trofaste Blowout-tilhenger vil huske solokonserten hennes hos oss på tampen av 2011.

Bassist Joe Williamson har utvandra fra Canada, endt opp i Sverige, og ser ut til å ha funnet seg godt til rette i en ny kultur, der han pleier omgang og deler scene med kontinentets ledende utøvere av løssluppen og fri jazz, som David Stackenäs, Tony Buck og Phil Durrant. Sist Williamson var innom Mir var før jul en gang, der han lagde haraball sammen med den kjekke gjengen i Hot Four. Trommis Erik Carlsson kan også bite fra seg, noe han har bevist grundig blant annet gjennom sitt medlemskap i grupper som Swedish Azz, med folk som Mats Gustavsson og Per Åke Holmlander, og Chip Shop Music, med blant annet Martin Küchen. Vi spår et både intenst og vakkert sett fra denne nybakte trioen denne tirsdagen.

Noen linker til folka:

https://sites.google.com/ site/alexwardmusician/

Konsertserien BlowOut er manifestasjonen av kjærligheten mellom Konsertforeninga og jazzmusikere i Oslo.