F/ Eks: Espen Reinertsen / Ed Dowie

F/eks presenterer Espen Reinertsen (NO) og Ed Dowie (UK), to underfundige popartister som skriver poetiske og fengende låter i hvert sitt vidunderlige elektroniske lydlandskap!

——–

Espen Reinertsen, kanskje best kjent som saksofonist fra blant annet Streifenjunko og Christian Wallumrød Ensemble, har i soloalbumene «Forgaflingspop» og «Nattsyntese» utforsket helt andre sider av seg selv ved å bruke programmering, tekst, og ikke minst egen stemme. Torsdag 9.januar spiller han musikken fra disse platene solo i Oslo for første gang!

Anmeldere skrev blant annet om «Nattsyntese» som ble sluppet høsten 2017:

«…en av platehøstens høydepunkter for den som er interessert i pop av det eventyrlige slaget.»
— Audun Vinger, Dagens Næringsliv

«Reinertsen skaper seg et helt eget univers det er vanskelig å motstå.»
— Ando Woltmann, Morgenbladet

«…et snodig, men gledelig møte med organisk elektronika og forseggjorte setninger.»
— Charlotte Myrbråten, Månedens beste i Klassekampen

«Rett og slett en gave til folk som er glad i musikk.»
— Line Skille-Aspholm, disharmoni.no (10/10)

Lytt til plata her:

——–

Ed Dowie’s debutalbum “The Uncle Sold”, utgitt på det britiske indie-labelet Lost Map, består av lavmælte, underfundige og vakre poplåter med tekster som handler om alt fra forskjellen på brune og røde ekorn, til sykdommer som gjør at man bare kan se halvparten av verden. Inspirert av Kazuo Ishiguro sin roman “The Unconsoled” har Ed Dowie’s musikk et drømmende, smått absurd og melankolsk preg, med vakre melodier og romslig elektronisk produksjon.

Her finner du musikken hans:

——–

DJ Busy Gangnes & Karen H spiller plater og Mir er som vanlig åpent fra klokka 18:00. Konsertene starter fra 19:30.

F/ eks er en ny konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell popmusikk, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga. Med støtte fra Oslo Kommune og Kulturrådet.

CC: 170 / 120 (medlemmer av Konsertforeninga, student)