Femme Brutal X F/eks: Avant Joik, Elina Mikalsen Waage + Niilas (DJ)

Femme Brutal og F/eks inviterer til en helaften med eksperimentell musikk fra tre eksepsjonelle artister med røtter i Sápmi!

Pulserende lydlandskaper, liminal støy, sang, joik og eksperimenterende elektronikk møtes i konserter av Avant Joik og Elina Waage Mikalsen, pluss DJ-sett av Niilas.

AVANT JOIK

Avant Joik består av Maja Solveig Kjelstrup Ratkje på vokal og live-elektronikk,Katarina Barruk på vokal og joik og med Matti Aikio på visuals. Sammen skaper de mystiske lyd- og bildelandskaper som blander joik, eksperimentell vokal med støyende elektronikk som fremkaller atmosfæren til naturen i nord.

Maja S.K. Ratkje er komponist og utøver som har turnert verden rundt med sine mange forskjellige prosjekter i den eksperimentelle samtidsmusikken. Hun har også gitt ut boka Eksperimentell kvinneglam på Aschehaug som vi anbefaler på det varmeste!

Ratkje er også kjent som improvisasjonsmusiker bl.a. i gruppa SPUNK, Fe-mail og har samarbeidetblant annet med Lasse Marhaug, Signe Emmeluth, POING og sist ute med Nordic Affect i prosjektet Rökkur.

Katarina Barruk vokste opp i Lusspie (Storuman) og Gajhrege (Gardfjäll) i nord-Sverige, men er for tiden basert i Oslo. Som solo-artist mikser hun pop, tradisjonell joik og synger og fremfører på morsmålet Umesamisk. Språket er rødlistet som et utryddningtruet språk, men i dag er der mange Umesamiske som tar tilbake språket igjen. Barruk er en av få som snakker språket flytene.

“Doing music in Ume Sámi is a way of inviting my friends and the audience into my universe, where Ume Sámi is norm, highly topical, and alive.”

Matti Aikio kommer fra Vuotso, en liten Sápmi bygd nord i Finland. Han er en kunstner som jobber med fotografi og video, i tillegg til skulpturelle instalasjoner, lydkunst og musikk.

ELINA WAAGE MIKALSEN

Elina Waage Mikalsen er lydkunstner fra Romssa/Tromsø, Sápmi. Med sine improviserte sett skaper Elina soniske rom et sted mellom virkeligheten og fantasien, med lydvever som beveger seg mellom det flytende, det støyete og det sakrale. Med det tradisjonelle vevinstrumentet renningsstol/suohpponstuolet, en gang tilhørende Elinas áhkku (bestemor), har hun lagd et instrument som henter frem lyden av et materiale og en ånd, som en tidsmaskin som får tiden til å kollapse og sette både fortid og fremtid i bevegelse. Sammen med vokal, effekter og feltopptak utgjør dette stammen for hennes musikk, som ikke beveger seg framover, men i sirkler. Hun har spilt både solo og i ulike konstellasjoner på blant annet Insomnia Festival, MUTEK, Oslo World, Ultima Festival, Henie Onstad, Munchmuseet og Charlottenborg Kunsthal. Hun er for tiden artist in residence på Borealis - en festival for eksperimentell musikk i Bergen. Høsten 2023 kom hennes andre utgivelse på Breton Cassette, Oslos (for ikke å si Norges) beste kassettlabel!

NIILAS (DJ-SETT)

Komponist, artist og lydkunstner Peder Niilas Tårnesvik jobber bredt på tvers av sjangre og utrykk, men har alltid en rød tråd gjennom sine arbeider. Gjennom prosjektet sitt Niilas har han vunnet spellemann med klubbmusikk, holdt performance med steiner og elektronikk, og holdt en kontinuerlig flyt som en bunnsolid DJ. Gjennom å veve elektroniske beats, dyp bass og melankolske melodier skaper han glitrende tepper av lyd, som bindes sammen av hans samiske opphav og arktisk estetikk.

Femme Brutal er et feministisk booking og DJ-kollektiv basert i Oslo og Bergen som organiserer konserter i samarbeid med Konsertforeninga. Med støtte fra Oslo Kommune og Kulturdirektoratet.

F/eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal.

Dører: 19:00

Første konsert: 20:00

Billetter: 230 / 170 (medlem av Konsertforeninga / student)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~